Press "Enter" to skip to content

Șantierul penetrației Splai-Ciurel-Autostrada A1 înaintează cu viteza melcului

Asociația Pro Infrastructură a filmat din aer nodul rutier Virtuții, parte din proiectul penetrației Splai-Ciurel-Autostrada A1. Șantierul înaintează cu viteza melcului, fiind un exemplu perfect de incompetență și neputință administrativă din partea Primăriei Municipiului București (PMB), în ciuda promisiunilor fanteziste și mincinoase ale Primarului General Gabriela Firea care a declarat în multe rânduri că acest nod va fi gata în 2017. De fapt, în ritmul actual, nici în 2018 nu se va finaliza, susțin cei de la Asociația Pro Infrastructură.+

Ca toate investițiile majore de infrastructură rutieră derulate în Capitală, și aceasta are o istorie zbuciumată, plină de scandaluri, cu autorități locale incapabile să rezolve hățișurile birocratice și care știu doar să promită și să dezinformeze în loc să aloce finanțarea necesară și să rezolve problemele.

Acest proiect a fost gândit ca o alternativă la Bd. Iuliu Maniu care să asigure conexiunea dintre Autostrada A1 (vest) și Splaiul Independenței (centru), traversând orașul la limita dintre Militari (Sector 6) și localitatea Roșu. Noul drum ar trebui să aibă 3 benzi pe sens și aproximativ 8,3 km în total. Contractul a fost semnat în noiembrie 2007 cu asocierea Max Boegl-Astaldi-Euroconstruct, cu termen de finalizare 35 de luni de la data începerii.

Autorizația de construire emisă în iunie 2010 a fost anulată definitiv în 2013, după îndelungi lupte în instanță. Lucrările au demarat în cele din urmă în 2014, pe o nouă autorizație de construire emisă în 27.01.2014, însă doar pentru nodul Virtuții. Alocarea bugetară a fost precară dintotdeauna, iar relocările de utilități, exproprierile și alte blocaje birocratice au pus permanent bețe în roate.

Mai mult, în iulie 2016 Gabriela Firea anunța că penetrația va avea doar două benzi pe sens în loc de trei, renunțându-se la drumurile colectoare, argumentând că astfel se vor diminua costurile prin evitarea exproprierilor de locuințe construite recent. În urma acestui anunț, Asociația Pro Infrastructură (împreună cu Asociația Metrou Ușor) a emis un comunicat în care i-a cerut primarului general să NU modifice proiectul și să păstreze benzile colectoare, una fiind dedicată transportului în comun, iar noul bulevard să fie prevăzut cu benzi pentru biciclete și trotuare generoase.

Credeți că au fost ascultați? Bineînțeles că nu. Proiectul este în continuare în aer și există riscul să fie anulat complet! Dacă acest lucru se va întâmpla, nodul Virtuții va fi aproape inutil fără conexiunea cu vestul orașului.

Pentru că autoritățile s-au blocat în relocările de utilități, PMB a tăiat, în septembrie 2017, suma de 35 milioane de lei (din bugetul de 90 milioane alocat în 2017), deși Gabriela Firea a promis că nodul Virtuții va fi gata la finalul anului trecut. Nici vorbă de așa ceva! Deși podul hobanat peste Dâmbovița este realizat în proporție de 85%, lipsind practic doar hobanele (foarte scumpe) și straturile de asfalt, bretelele de acces/conexiune cu străzile existente sunt departe de finalizare, fiind la un stadiu fizic de aproximativ 30%.

Firea: avem bani pentru proiect

Având în vedere articolele apărute în mediul online, că urmare a faptului că Asociația Pro Infrastructură acuză Primăria Capitalei că „șantierul înaintează cu viteză melcului” la nodul rutier Virtuții, parte din proiectul penetrației Splai-Ciurel-Autostrada A1, iar ” lucrarea nu se va finaliza nici în acest an”, Direcția de Presă a Primăriei Municipiului București este împuternicită să facă următoarele precizări:

Proiectul “Penetrație Splaiul Independenței-Ciurel-Autostrada București – Pitești” este un proiect demarat în urmă cu mai mulți ani, care atunci când a fost preluat de actuală administrație era complet blocat, la fel că alte proiecte vitale pentru Capitală, două exemple relevante în acest sens fiind Pasajul de la Piață Sudului și spitalul Victor Gomoiu: plăti neefectuate, probleme cu consultantul, etc.

La nivelul PMB s-a constituit un grup de lucru care a revizuit întregul proiect, plățile restante către constructor au fost efectuate și s-au prevăzut bani în buget pentru că lucrările să poată continuă. Pe lângă problemele de ordin financiar care au fost soluționate de urgență de actuală administrație, cauzele care au generat întârzieri în derularea lucrărilor au fost de natură tehnică. Concret, proiectul inițial a fost făcut prost, nefiind luate în calcul o serie de rețele edilitare care trebuiau deviate pentru că lucrările să poată continuă. (nici rețelele RATB de pe amplasamentul lucrării nu au fost prinse în proiect, în acest moment reprezentanții regiei lucrând la devierea acestora).

Termenul de finalizare a obiectivului de investiții asumat inițial de către constructor a fost decalat și din cauza lucrărilor suplimentare care au vizat descărcări arheologice care au durat mai mult decât era previzionat. În acest moment PMB a obținut avizul de la Ministerul Culturii privind descărcarea arheologică, iar constructorul a început lucrările la canalizarea pluvială și alimentare cu apă, dar și la noul traseu al conductelor de apă industrială Cet Grozăvești.

De asemenea, s-a semnat încredințarea către ENEL pentru relocarea și devierea rețelelor electrice din zona. Termenul estimat de constructor pentru finalizarea nodului rutier este noiembrie 2018. Având în vedere vechimea documentației în baza căreia a fost atribuită lucrarea și problemele identificate pe parcursul desfășurării lucrărilor, a fost analizată adoptarea unei noi soluții de realizare a tronsoanelor 2 și 3 ale acestui obiectiv, în concordanță și cu prevederile PMUD București- Ilfov.

Astfel, în urmă grupului de lucru format la nivelul Primăriei Municipiului București cu reprezentanți ai proiectantului și reprezentanți ai Primăriei Sector 6, s-a stabilit un nou traseu în imediată vecinătate, minim invaziv în privința exproprierilor și implicit a costurilor acestora, iar acest proiect va fi integrat în PUZ-ul coordonator Sector 6.

Nodul suprateran „Virtuții” este compus din podul hobanat care traversează răul Dâmbovița și o serie de pasaje denivelate care asigura traversarea bulevardului Virtuții și conexiunile acestuia cu direcțiile principale de mers – Splaiul Independenței – Autostrada A1. Asigurarea direcțiilor de mers în nodul rutier se face prin intermediul unui număr de 13 pasaje rutiere, a unui pasaj dublu peste șoseaua Virtuții și a unui pod hobanat peste răul Dâmbovița.

Podul hobanat este realizat în proporție de aproximativ 85,5%, în timp ce întregul tronson Nod rutier „Virtuții” este realizat în procent de 58%. Având în vedere informațiile prezentate mai sus, va rugăm să faceți modificările care se impun.

surse foto: Asociația Pro Infrastructură

Be First to Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *