Press "Enter" to skip to content

Istoria RATB- cum a devenit Regie și cum au dispărut taxiurile de la stat! PMB a decis să se întoarcă în timp!

Primarul general, Gabriela Firea, a anunţat, joi, că Regia de Transport Bucureşti a devenit, oficial, Societatea de Transport Bucureşti SA, şi că în urma acestei schimbări, nu se vor face disponibilizări.

„Astăzi s-a realizat un pas esenţial pentru modernizarea transportului public: Regia Autonomă de Transport Bucureşti SA a devenit Societatea de Transport Bucureşti – STB SA. Această modificare este obligatorie pentru acesarea de fonduri europene nerambursabile de către autoritatea publică locală (…) Totodată, existenţa unui contract de servicii publice este obligatorie pentru accesarea de fonduri europene nerambursabile de către autoritatea publică locală”, a declarat primarul general, Gabriela Firea.

Potrivit edilului, prin această reformă nu vor fi făcute disponibilizări de personal, „toţi salariaţii urmând să fie preluaţi în structura noii societăţi comerciale”.

Istoria RATB:
1871 : Se infiinteaza prima „Societate Romana de Tramvaiuri”, pe strazile Bucurestiului vazandu-se primele tramvaie tractate de cai.
1894 : Se da in folosinta prima linie electrica pentru tramvaie, pe traseul Obor – Cotroceni.
1909 : Se adopta Legea pentru infiintarea „Societatii Comunale pentru constructiunea si exploatarea tramvaielor in Bucuresti” ( noua concesiune se va numi S.T.B.).
1921 : Incepe o noua perioada de dezvoltare a S.T.B., ajungand cea mai importanta societate de transport public din tara.
1923 : Au fost achizitionate vagoane „THOMPSON – HOUSTON” si 2 convertizoare de 1000 kW/unitate de la firma „SIEMENS – SCHUCKERT”.
1924 : Ia fiinta primul laborator de psihologie experimentala aplicata din Romania.
1929 : Inceteaza circulatia tramvaielor cu cai.
1936 : Societatea obtine exclusivitatea transportului in comun cu tramvaie si autobuze pentru Bucuresti. Bucurestiul avea o suprafata de 31.000 hectare, inclusiv 12 comune suburbane pentru care asigura transportul. Parcul de autobuze era de 392 buc (Renault, Chevrolet si Henschel) functionand pe 22 trasee cu 131 Km cale dubla.
1937 : Se inaugureaza Policlinica S.T.B. pentru salariatii societatii si familiile lor. In aceasta perioada, S.T.B. avea case de odihna la Techirghiol si Timisul de Sus in exclusivitate pentru salariati si familiile lor.
1949 :Se infiinteaza prima linie de troleibuz (Piata Victoriei – Hipodromul Baneasa).
1950 : Societatea comunala a tramvaielor din Bucuresti se transforma in „Intreprinderea de Transport Bucuresti” (I.T.B.), in acea vremea, existand 27 trasee de tramvaie si 24 trasee de autobuze. Numarul salariatilor era de 11000, fiind a doua intreprindere din tara ca numar de angajati, dupa U.D. Resita (22.000 salariati).
1951 : Se da in folosinta vagonul de mare capacitate pe 4 osii, realizat in atelierele I. T. B.
1955 : Se realizeaza in atelierele I.T.B. prototipul troleibuzului romanesc.
1962 : Se infiinteaza statia de calcul mecanografic si evidenta mecanizata (prelucrare de date).
1963 : Ia fiinta Dispeceratul Central de Circulatie.
1965 : Se dezvolta sistemul energetic I.T.B. si incepe constructia primelor substatii cu redresoare de siliciu.
1971 : Se da in exploatare vagonul dublu articulat V3A, fabricat in Atelierele Centrale I.T.B. In perioada 1972 – 1980, I.T.B. era a patra intreprindere de transport urban din lume sub aspectul marimii parcului de vehicule, al suprafetei deservite si al numarului de salariati. La varf, parcul depasea 2.500 autobuze,800 tramvaie si 700 troleibuze, avand 35.000 salariati.
1974 : Se infiinteaza Oficiul de Calcul I.T.B., ulterior Centrul de Calcul.
1977 : Se realizeaza noul model de cale de rulare pentru tramvaie cu sina inglobata in dale de beton.
1980 : Se realizeaza troleibuzul dublu articulat.
1983 : Se realizeaza prima linie de tramvai peste Podul Grant si se introduce vagonul cu doua posturi de comanda si usi pe ambele parti.
1984 : Se da in functiune o linie cu 30 de autobuze, la care s-a aplicat sistemul automat de supraveghere si dirijare a traficului, asistat pe calculator.
1985 : Se construiesc primele tramvaie pentru alte orase (primul lot este pentru Constanta, apoi pentru Ploiesti, Craiova, Brasov). Perioada 1981-1989 a reprezentat un declin pentru transportul urban de suprafata „justificat” la acea vreme prin dezvoltarea transportului public subteran (metrou) si prin criza energetica.
1988 : Se infiinteaza Dispeceratul electronic, lucrand in timp real.
Se fabrica cel de-al 500-lea tramvai V3A.
Se realizeaza trenul urban format dintr-un vagon motor si 2 remorci EP/V3A.
Apare primul troleibuz echipat cu chopper.
1990 : Intreprinderea de Transport Bucuresti se transforma in Regia Autonoma de Transport Bucuresti, prin Decizia Primariei Municipiului Bucuresti. Se elaboreaza o noua strategie privind functionarea si dezvoltarea transportului public de suprafata din Bucuresti. Are loc desprinderea unitatilor de taximetre si maxi-taxi de R.A.T.B.

Comments are closed.